Cookies

Våra digitala kanaler använder cookies (små textfiler). Här hittar du information om vad cookies är, vad vi använder dem till och hur du samtycker till användning av cookies.

Vad är cookies?

En cookie är en liten textfil som lagras på användarens enhet när denne besöker en digital kanal, t.ex. en webbsida. Cookies används för att komma ihåg dina inställningar, t.ex. för att lagra inloggningsdetaljer eller komma ihåg information från en sidvisning till en annan.

Cookies kan vara till nytta för såväl innehavare som användare av en digital kanal. Innehavaren kan t.ex. anpassa tjänsten utifrån informationen som lagras. För användaren kan det medföra att besök på den digitala kanalen upplevs som mer anpassade och användarvänliga.

Du kan välja att inte tillåta användande av cookies, men bör vara medveten om att våra digitala kanaler inte fungerar optimalt om du avböjer cookies. De flesta webbläsare tillåter dig att ändra inställningar för användningen så att webbläsaren inte tillåter användande av cookies. De flesta webbläsare låter dig även radera cookies som redan lagrats på din enhet. Hur du aktiverar, avaktiverar och raderar cookies varierar beroende på webbläsare. Du hittar oftast information om detta på leverantörens hemsida eller under «hjälp» i webbläsaren.

Vad använder vi cookies till i våra digitala kanaler?
Den information som samlats in med hjälp av cookies används vanligtvis för följande ändamål:

  • Funktionella cookies och användande av tjänster: cookies är viktiga för driften av våra digitala kanaler, och underlättar en positiv användarupplevelse.
  • Tjänsteutveckling: Cookieshjälper oss att följa med i användandet av våra digitala kanaler för att dessa skall förbättras. Vi tar t.ex. emot information om vilka websidor som är mest populära, vilka länkar man kommer ifrån eller följer vidare samt hur länge användaren tillbringar sin tid på våra websidor.
  • Användningsanalys: Vi använder cookies för att samla in statistiska upplysningar om antal besökare på våra digitala kanaler och för att utvärdera annonseringseffekten. Vi kan t.ex. samla in information från marknadsföringsmaterial och nyhetsbrev skickade via e-post för att ta reda på om dessa öppnats och om användaren har klickat på länkar till våra webbsidor i meddelandet.
  • Målinriktad marknadsföring: Med hjälp av cookieskan vi också samla in information för att rikta annonser eller innehåll mot en bestämd användare genom att använda oss av målgrupper.

Följande system kan placera cookies i din enhet när du använder dig av våra digitala kanaler

  • Google Analytics: webbstatistik
    Används för att spåra användningsmönster över flera sidvisningar i samband med webbanalys.
  • Google AdWords: konverteringsspårning och omannonsering
    Används för att a) mäta konverteringar och b) Visa riktade annonser baserade på innehåll du sett i våra digitala kanaler.

  • Facebook: (sociala) knappar, konverteringsspårning och omannonsering
    Används för att a) visa (sociala) knappar i digitala kanaler, b) mäta konvertering och c) visa riktade annonser baserat på innehåll du läst i våra kanaler.
  • LinkedIn: (sociala) knappar, konverteringsspårning och omannonsering
    Används för att a) visa (sociala) knappar i digitala kanaler, b) mäta konverteringar och c) visa riktade annonser baserade på innehåll du läst i våra kanaler.

  • Twitter: (sociala) knappar
    Används för att visa (sociala) knappar i digitala kanaler.

  • Google Tag Manager:
    Inhämtar ingen information, men används för att kontrollera laddning av script.