Frågor och svar om privatlån

Lån

  • Ett privatlån är ett lån utan säkerhet. Privatlånet betalas av med månatliga avbetalningar. Lånet kan ha en tidslängd på mellan ett och 15 år.

  • Du måste vara svensk medborgare och ha fyllt 30 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar och ska ha haft en fast inkomst de senaste två åren. Vi gör alltid en kreditprövning av låntagaren innan vi erbjuder ett lån.

  • I vissa tillfällen vill vi se extra dokumentation. Det kan till exempel vara de tre senaste lönespecifikationerna. Då BRAbank är en heldigital bank måste dina dokument laddas upp elektroniskt. Du kan sända ett säkert meddelande genom internetbanken.

  • Med BankID eller mobilt BankID.

  • I internetbanken kan du se om vi har tagit emot dokumentationen du har sänt in. Om något saknas får du ett e-postmeddelande från oss med information om det vi behöver. Så fort vi har all information vi behöver behandlar vi din ansökan och betalar ut lånet. Du får information om detta i internetbanken.

  • Ja, du kan betala av lånet i sin helhet när du vill. Du betalar då etableringsavgift samt räntor fram till inlösningsdatum.
    Vid månadsavbetalningar är du bunden till den avbetalningstid som framkommer i ditt avtal.

    Om du vill använda ångerrätten måste du betala av räntan från perioden du haft lånet. Dagsräntan hittar du i skuldbrevet. Du behöver inte betala etableringsavgiften.

    Kontakta oss på telefonnummer 08-551 069 93 när du vet vilket datum du vill lösa in ditt lån. Därefter beräknar vi räntorna fram till inlösningsdatumet och så betalar du in det korrekta beloppet.

  • Ja, du kan samla smålån och krediter i ett lån hos oss. På så vis får du en mer planerad privatekonomi och lägre månadskostnad. Meddela i ansökan att du vill refinansiera andra lån. Skicka in en ansökan via en av våra samarbetspartners. Vi behandlar och besvarar därefter din ansökan snabbt.

  • Nej, vi betalar ut beloppet enligt de upplysningar vi har fått från dig. Vi kräver att du löser de lånen som du har uppgivit i låneansökan. I e-posten som bekräftar utbetalningen av ditt lån kan du se informationen om existerande lån som du har registrerat hos oss. På så sätt blir det enkelt för dig att se vilka lån det är som behöver lösas.

  • Nej, dessvärre inte. Avbetalningarna är månatliga enligt avbetalningsplanen i ditt avtal.

  • Nej, tyvärr inte.

  • Det hittar du när du loggar in i internetbanken.

  • Vid en låneansökan erbjuds du den ränta som BRAbank har beräknat baserat på den information som du har angivit. Räntesatsen du får är individuell enligt dina förutsättningar. Våra nominella räntor ligger mellan 6,95% och 17,95%.
    Vid ingått avtal så kan du hitta dina kontoavtal här i internetbanken.

Status för låneansökan

  • Du får automatiskt ett erbjudande om lån några minuter efter att du har skickat in din ansökan genom en av våra samarbetspartners. Vår låneavdelning kontaktar dig därefter om de har några följdfrågor på din ansökan.

  • När din ansökan är beviljad, skickar vi ett e-postmeddelande till dig där vi ber dig klicka på en länk som tar dig till vår signaturtjänst. I signaturtjänsten ställer vi ett par frågor och ber dig därefter signera med BankID. Om det är behov för ytterligare dokumentation ber vi också om det. När dessa punkter är uppfyllda kan vi fortsätta att behandla din ansökan. Kontrollera skräpposten om du inte har fått ett e-postmeddelande från oss.

  • När vi har tagit emot all nödvändig information och kontrollerat den gör vi som regel utbetalningen samma dag som ansökan har blivit godkänd.

  • Det kan finnas flera orsaker till detta. Vi på BRAbank gör en individuell kreditvärdering av dig med hjälp av våra scoringmodeller och analysverktyg. Utifrån våra fastställda kriterier får vi en total överblick och riskprofil som ligger till grund för ett eventuellt avslag.

Befintliga lån

  • Vi skickar samtliga fakturor till din folkbokföringsadress. Du kan också ansluta dig till eFaktura. Du mottar då en digital version i samtliga banker där du innehar ett konto. Fakturan genereras 14 dagar före förfallodatum. Förfallodatumet är alltid den sista vardagen varje månad.

    Du kan tyvärr inte se din faktura i internetbanken. Vänligen kontakta vår kundservice om du har några frågor om din faktura. Du hittar våra kontaktuppgifter här.

  • Du får en faktura från oss ungefär 14 dagar innan förfallodatumet. Använd betalningsinformationen på fakturan när du gör betalningen. Betalningsinformationen är densamma under hela låneperioden.

  • Du har alltid möjlighet att göra en större inbetalning på ditt lån. Den här typen av extra inbetalningar går direkt till återbetalningen av din resterande skuld. Din nedbetalningstid kortas därmed av. Det är tyvärr inte möjligt att betala dina månatliga avdrag i förskott. Du kommer därmed motta en faktura nästkommande månad till trots för en större inbetalning. Om du har några fler frågor är du välkommen att kontakta oss på telefon 08-551 06 993.

  • Ja, du kan ansöka om en förlängning av löptiden om du ligger i fas med dina återbetalningar.

  • Om du inte har fått en betalningspåminnelse kan du göra din månatliga avbetalning. Om du har fått en betalningspåminnelse som betalats före förfallodatum löper lånet vidare enligt avtal.

  • Ja. Räntan på privatlånet är rörlig. Det betyder att den både kan öka och minska. Du får alltid en varning från banken om detta minst sex veckor innan ränteändringen träder i kraft.

  • Årsbeskedet skickas ut i januari. Om du inte har mottagit ditt årsbesked kontaktar du oss på telefon måndag till fredag, kl. 8–17.

  • Vi skickar inte en bekräftelse på att din inbetalning har mottagits, men på nästa kontoutdrag kan du se om inbetalningen har blivit registrerad. Du kan också kontrollera om inbetalningen har kommit fram i internetbanken.

  • Det är dessvärre inte möjligt att ändra förfallodatum på våra fakturor. 

  • Du kan logga in i internetbanken för att se saldot. Du är välkommen att kontakta vår kundtjänst om du har frågor kring saldo och slutlig betalning.

  • Alla som ansöker om lån hos BRAbank går igenom samma process. Som en del av vår kreditscoremodell (vårt verktyg för att värdera låneansökningar) görs bland annat en kreditvärdering av den som ansöker om lån. Tillsammans med övriga upplysningar som har lämnats av den som ansöker om lånet har vi tillräckligt underlag för att värdera betalningsviljan och -förmågan för att kunna avgöra om ansökan skall avslås eller beviljas.

Hittade du inte det du letade efter?

Ta kontakt så hjälper vi dig: