Frågor och svar om Mastercard

Ansökan om kort

  • Följande krav gäller för att få ett BRA Mastercard:

    • Du har fyllt 20 år
    • Du har inga betalningsanmärkningar
    • Du har en årsinkomst på minst 150 000 kr
    • Du har ett svenskt personnummer och är bosatt i Sverige
    • Du har god kreditvärdighet. Detta påverkas bland annat av betalningsanmärkningar, men också av om du har flera aktiva krediter. Det kan också påverkas av att du har sökt om flera krediter under det senaste året.
  • Vi producerar och skickar ditt kort så att du har det i brevlådan inom 4-7 dagar.

    Din PIN-kod hittar du enkelt på dina sidor här på BRAbank. Klicka på "Logga in" uppe i det högra hörnet. Logga in med ditt BankID. Klicka sedan på ”Konto” och ”Hämta PIN-kod”. Följ därefter anvisningarna.

  • Orsaken till ett avslag kan bero på flera olika faktorer. Det utförs alltid en samlad kreditbedömning för att säkerställa betalningsförmåga på våra kunder. I samband med detta inhämtas information från Bisnode och sammanställs med den information du angivit i ansökan. Kreditvärderingsmodellerna är automatiska och tar med den information som finns tillgängliga vid ansökantillfället.

Bonus

  • Din voucher blir tillgänglig 7 dagar efter att din ansökan om BRA Mastercard är godkänd. Voucheren läggs in på Mina Sidor på BRAbank. Du bokar biljetten hos BRA på följande länk: flygbra.se/brabank

  • Med BRA Mastercard samlar du bonuspoäng på alla dina köp. Du kan använda bonuspoängen för att betala resor eller andra tjänster hos BRA. Kontantuttag, banköverföring och räkningsbetalning ger inte bonuspoäng. Bonuspoängen är giltiga från det året du genomför köpet + 2 år. Håll koll på när dina poäng löper ut på https://www.flygbra.se/lojalitetsprogram

  • Du får 10 poäng per 100 kr som du betalar för. Ett exempel är; du betalar 1000 kr och får då 100 poäng att använda hos flygbolaget BRA och deras samarbetspartners.

  • Poängen överförs i slutet av varje månad i samband med faktureringen. Du kan därför kontrollera dina aktuella poäng på www.flygbra.se.

  • Poängen är giltiga i 3 år. Om du har tjänat in poäng i mars 2016 försvinner de därför i mars 2019 om du inte har använt de.

Faktura, överföring och betalning

  • Det kostar ingenting att använda kortet när du handlar. Det är 0 kr i Årsavgift första året, därefter 150 kr. Vi har en kontantuttagsavgift på 4 % (dock lägst 40 kr) och en valutaväxlingsavgift på 2%. Se prisbilagan för samtliga avgifter. 

    Kom ihåg att ränta tillkommer från första dag vid överföringar eller fakturabetalningar via Mina Sidor.

  • Varje månad får du en faktura som visar utnyttjat saldo, transaktioner och en översikt av var och när du har använt ditt BRA Mastercard. Räntan beräknas sedan från förfallodatum på det belopp som du väljer att inte betala.

  • Du kommer alltid att aviseras för det lägsta beloppet att betala, det vill säga 3% av din totala skuld. Det lägsta belopp som aviseras är 150 kr. Du kan alltid välja att betala ett högre belopp än minimumbeloppet.

  • Du kan när som helst göra en överföring eller betala en räkning från ditt BRA Mastercard. Överföringen eller betalningen kan inte överskrida tillgängligt saldo. Beloppet registreras på mottagarens konto inom en till två arbetsdagar.
    Om du vill göra en betalning/överföring kan du logga in på Mina Sidor och välja "BRA Mastercard" och Betala och Överföra. Vid betalning och överföring löper räntan från första dag tills beloppet har återbetalas.

  • Vi erbjuder tyvärr inte betalningsfria månader. Minimumbeloppet om 150 kr ska alltid betalas.

  • Ja, du kan göra en saldoöverföring från ditt BRA Mastercard till konto som du har i annan bank. Logga in på www.brabank.se och följ instruktioner för överföring.

  • Du kan använda din kredit hos oss för att föra över pengar till ett annat bankkonto, eller för att betala eventuella räkningar. Vi vill informera om att liknande överföringar räknas som kontantuttag. Ränta tillkommer från första dag vid överföringar eller fakturabetalningar med ditt BRA Mastercard.

  • Du använder samma betalningsinformation som du skulle gjort vid inbetalning av en faktura. Du hittar betalningsinformationen till ditt BRA Mastercard på din faktura.

    Betalningsinformationen ändras inte från månad till månad, så du kan utföra en inbetalning till kreditkortet när som helst med samma uppgifter. Du får alltid en faktura med information såsom bokförda transaktioner och totalt utestående belopp i mitten av varje månad. Du måste betala det belopp som visas som: Lägsta belopp att betala.

    Om du önskar att betala av hela din skuld på ditt BRA Mastercard, så hittar du ditt utestående saldo efter Total skuld denna period. Du betalar på samma sätt med samma betalningsinformation som beskrivet ovan.

  • Du handlar säkert på internet med ditt BRA Mastercard och ditt kort är anslutet till Mastercard SecureCode . Det finns olika säkerhetsnivåer på olika butiker på internet. Vissa av dessa butiker kräver att du identifierar dig med ditt BankID för att fullföra en betalning. Hos andra butiker räcker det att du uppger ditt kortnummer, giltighetsdatum och CVC/CVV kod. Denna tresiffriga kod hittar du i signaturfältet på baksidan av kortet.

  • På din faktura kan du alltid se följande uppgifter:

    • Din kreditgräns.
    • Belopp kvar att utnyttja: Det belopp som finns kvar att utnyttja per fakturadatum.
    • Periodens inbetalningar: Visar hur mycket du har betalat in för att täcka skulden för föregående fakturan.
    • Summa transaktioner: Visar det totala belopp som du har använt under den aktuella fakturaperioden på ditt BRA Mastercard.
    • Total skuld denna period: Visar din totala skuld per dags datum.
    • Lägsta belopp att betala: Visar ett angivet belopp som du måste betala för att fakturan ska registreras som betald. Betalar du ett lägre belopp påförs en påminnelseavgift på 70 kr.

    Du får alltid en faktura i mitten av månaden med förfallodatum den sista vardagen varje månad. Fakturan avser köp som har bokförts från den 15:e föregående månad till den 15:e i den nuvarande månaden.

  • Vårt bankgironummer är 511-9748. Du kan hitta ditt OCR-nummer till ditt kreditkort i din internetbank. Klicka på "Logga in" uppe i det högra hörnet. Logga in med ditt BankID. Klicka sedan på ”Konto” och ”Kontoöversikt”. Du får då upp en översikt där ditt kort framkommer med saldo. Du kan se tre prickar till höger om kontoinformationen. Klicka på där, och sedan på ”Kontovillkor”. Du får då upp en sida där ditt OCR-nummer framkommer.

    Du hittar också denna betalningsinformation på din faktura, som vi sänder hem i mitten av varje månad. Ditt OCR-nummer ändras aldrig.

  • Du har samma OCR-nummer på varje faktura och inbetalning som du gör till ditt BRA Mastercard. Du hittar ditt OCR-nummer under kontovillkor efter du loggat in på Mina Sidor.

  • Du mottar en faktura i mitten av varje månad med förfallodatum den sista vardagen i månaden. Denna faktura avser samtliga transaktioner som har utförts mellan den 15:e föregående månad fram till den 15:e den nuvarande månaden.

  • E-faktura är en form av elektroniskt dokument. Den ersätter den fysiska fakturan som du annars får hemskickad till din brevlåda. Du kommer alltid att aviseras för ditt lägsta belopp att betala, det vill säga 3% av din totala skuld. Du kan själv ändra detta belopp innan du godkänner din e-faktura, om du önskar att betala in ett större belopp. Om du väljer att upprätta ett E-fakturaavtal, försvinner också aviavgiften om 45 kr.

  • Vi erbjuder tyvärr inte autogiro.

  • Ja. Orsaken är att biluthyrningsföretag gärna vill säkerställa att den som hyr bilen verkligen kan betala när återlämning sker. Motsvarande gäller i samband med hotellbokningar, där du riskerar att bli belastad för rummet även om du inte dyker upp. Du bör därför alltid fråga hotellet om hur lång tid i förväg du måste avboka rummet för att du inte ska bli debiterad.

  • Vi erbjuder tyvärr inte den här tjänsten. Du kan välja mellan att motta en pappersfaktura direkt i din brevlåda, eller så kan du upprätta ett E-fakturavtal i din vanliga bank.

Saldo och kredit

  • Du får en faktura med utförda transaktioner samt ditt saldo varje månad. Du kan också se sådan information på www.brabank.se eller i vår app.

  • Vi sätter alltid en rimlig kreditgräns efter en evaluering av din ekonomiska situation och vad som framkommer av en kreditprövning. Maxgränsen avgörs efter förbestämda algoritmer som bedömmer din kreditvärdighet och ekonomiska historik.

  • Du hittar alltid den aktuella årsräntan när du loggar in på www.brabank.se under kontovillkor.

Kortanvändning

  • Du kan beställa ett nytt kort genom att ringa till oss på kundservice, på telefon 08 - 551 06 993.

  • Skillnaden på ett kreditkort och ett kontokort är att du mottar en faktura varje månad för utförda betalningar, istället för att köpet dras direkt från ditt bankkonto. Du kan se samtliga utförda köp och uttag för den senaste perioden, då de redovisas på fakturan. Du kan sedan välja om du önskar att betala av hela beloppet med en gång, eller om du vill dela upp din betalning. Om du väljer att dela upp betalningen, så tillkommer en avtalad ränta på den kvarstående krediten. Om du betalar av hela beloppet så betalar du inget utöver den utnyttjade krediten.

  • Du har upptill 45 räntefria dagar på ditt BRA Mastercard. Det innebär att du har en räntefri kreditperiod fram till att din faktura förfaller.

  • De allra flesta länderna godkänner kortbetalningar med ditt BRA Mastercard. Information om vart du kan hitta säkra betalningsautomater finns på Mastercards hemsida. För att du ska känna dig säker på att du kan använda ditt kort i din destination rekommenderar vi att du kontaktar din resebyrå, alternativt ambassaden/konsulatet, för att kontrollera detta.

  • Du bör alltid betala i lokal valuta där detta erbjuds. Du undviker därmed eventuella kursskillnader som kan leda till onödiga kostnader.

  • Det kan finnas flera olika orsaker till att ett kort inte fungerar i en butik. Det kan bland annat bero på tillfälliga tekniska problem som gör att butiken inte får information om kortet är giltigt, om det är spärrat eller om du inte har tillgänglig kredit kvar. Vanligt är också att man slagit in fel pinkod eller kortnummer vid internetköp. För att få information om ditt kort kan du antingen logga in på www.brabank.se, eller ringa till kundservice på 08 - 551 06 993.

  • Vi skickar automatiskt ut ett nytt kort till dig. Det sker cirka två veckor innan giltighetstiden på ditt nuvarande kort har gått ut. Vi kontrollerar också om ditt medlemskap i BRA Vänner har uppdaterats för att säkerställa att du får hem rätt kort i brevlådan.

  • Kontaktlös betalning är ett betalningssätt där du enbart lägger ditt kort på betalningsterminalen för att transaktionen ska utföras. Du behöver inte skriva in din kod.

    Det är enbart möjligt att utföra kontaktlösa betalningar på de terminaler som godtar detta. Du kan se om det är möjligt genom att det framkommer en symbol för kontaktlös, som ser ut såhär:

    Per dags datum är det begränsat med butiker som godkänner kontaktlös betalning. Beloppsgränsen för kontaktlösa köp är 200 kr, med en maxgräns på 1000. Därefter måste du utföra en betalning med pinkod för att på nytt aktivera kontaktlös betalning.

  • BRAbank godkänner inte transaktioner som utförs hos bland annat spelsidor på grund av interna policyregler.

Säkerhet

  • Du kan enkelt spärra ditt kort på egen hand genom att logga in i din internetbank. Klicka på Logga in uppe i det högra hörnet. Klicka sedan på Konton och Kortöversikt. Du får då se ditt Mastercard konto. Klicka på knappen "Spärra" och följ sedan instruktionerna.

    Du kan också ringa in till oss dygnet runt på telefon 08 551 06 993, knappval 1.

    Det är viktigt att du spärrar ditt kort så fort som möjligt för att stoppa eventuella bedrägliga transaktioner.

  • Vi på BRAbank har valt att inte sätta regionspärrar på våra kreditkort. Vi övervakar istället samtliga transaktioner och kontaktar våra kunder om vi fattar misstanke om missbruk.

  • Du kan hitta din PIN-kod i din internetbank. Klicka på "Logga in" uppe i det högra hörnet. Logga in med ditt BankID. Klicka sedan på ”Konto” och ”Hämta PIN-kod”. Följ därefter anvisningarna.

  • Ja, vid ansökan kan du också välja din egen PIN-kod. Om du inte kommer ihåg din PIN-kod, eller om du inte valde en, så kan du hitta din PIN-kod på dina sidor i internetbanken. Klicka på "Konto" och sedan "Hämta PIN-kod".

  • BankID är en form av elektronisk legitimation som används på Internet. Den motsvarar din fysiska ID-handling, som är i form av pass, körkort eller nationellt ID-kort. Det är med BankID som du identifierar dig själv vid ansökan om konto hos oss, men det är också med hjälp av denna som du loggar dig in på Mina sidor. Där kan du bland annat se dina transaktioner, saldo och så vidare. För mer utförlig information hänvisar vi dig till www.bankid.com

  • Det finns olika former av BankID. Det är bland annat en fil som du kan ladda ned från din internetbank till din dator. Det finns också Mobilt BankID, som är en applikation för mobiltelefoner och surfplattor. Med Mobilt BankID kan du legitimera dig och signera dokument elektroniskt. Det innehåller uppgifter som ditt namn och ditt personnummer. Du får själv välja ditt lösenord eller PIN-kod. Kom ihåg att detta är känsliga uppgifter som inte bör delas med någon annan, även familjemedlemmar.

  • Allt som rör dig och dina konton i banken faller under banksekretess. Detta är en lagstiftning som innebär att ingen utom du själv får begära ut information om ditt engagemang i banken. Därför kräver vi att du legitimerar dig för att få ta del av kontospecifik information. Det gör du genom att logga in på Mina sidor.

  • CVC/CVV är en tresiffrig kod som finns tryckt på signaturpanelen på baksidan av ditt kort. Du måste ofta uppge denna kod vid köp över internet. Detta är av säkerhetsskäl.

  • Phishing är en form av bedrägeri som har växt i samband med digitaliseringen av olika betalningsmedel. Ett sådant bedrägeriförsök innebär att någon försöker komma över ditt kortnummer och koder genom att utge sig för att vara från en känd aktör. Det kan vara lätt att falla för ett sådant bedrägeri då bedragarna har undersökt hur den sagda aktören beter och uttrycker sig. Det är viktigt att känna till att vi på BRAbank aldrig begär in uppgifter så som kortnummer eller koder via e-post eller telefon.

  • Skimming är en annan form av bedrägeri, där bedragarna kopierar den information som finns på magnetremsan på ditt kort. Detta är för att kunna tillverka ett falskt kort. Av säkerhetsmässiga orsaker har BRAbank därför valt inte tillåta köp med magnetremsa där chip finns som alternativ.

  • Det här innebär att någon hos oss på BRAbank har försökt nå dig gällande misstänkta transaktioner på ditt kort. Vi har tillfälligt spärrat ditt kort och ber dig därför kontakta oss på det angivna telefonnumret för att bekräfta spärren eller låsa upp ditt kort.

    • Reseförsäkring och avbeställningsskydd
    • Självriskskydd när du hyr bil utomlands
    • Internet- och Allriskförsäkring

    Du hittar alla villkor på www.brabank.se.

Reklamation av köp

  • Du ska alltid reklamera ett köp/uttag så snabbt som möjligt efter att det har skett en felaktig eller obehörig transaktion, med hänvisning till våra kortvillkor. Konsumentköplagen visar att reklamationer skall utföras inom skälig tid från det att ett fel har upptäckts. Skälig tid anses vara inom två månader.

  • Vi skickar en skriftlig bekräftelse till dig när vi mottar din reklamation. Under handläggningstiden kommer vi att tillfälligt korrigera ditt konto. Beroende på ärendets natur kan handläggningstiden ta allt från 1 vecka upp till 6 månader. När vår utredning är klar så kommer vi på nytt att skicka ett skriftligt besked till dig om din reklamation har blivit godkänd eller ej.

Personuppgifter

  • Vi har automatisk uppdatering av våra system en gång i veckan mot folkbokföringen. Om du har adressändrat genom Skatteverket behöver du därför inte kontakta oss.

  • Om du vill försäkra dig om att du får dina fakturor som du ska, rekommenderar vi att du sätter upp e-fakturaavtal i din hembank. Då får du god kontroll över dina fakturor och du slipper månadsavgiften. Om du bara vill ändra din adress tillfälligt så kan du göra det genom att logga in på www.brabank.se. Sänd oss därefter ett direktmeddelande i banken där du uppger tidsrymd och den nya adressen. Detta uppdaterar sedan kundservice åt dig.

Hittade du inte det du letade efter?

Ta kontakt så hjälper vi dig: