Frågor och svar

Ring 08 509 285 00 om du inte hittar det du söker, vi hjälper dig gärna

När du som kund är inloggad i nätbanken hittar du enkelt information om ditt lån, ditt saldo och din betalningsinformation.

Klicka på "Logga in" uppe i det högra hörnet för att logga in.

Ansökningsprocessen

Hur snabbt får jag svar på min ansökan?

Du får omedelbart svar på din ansökan och får veta hur mycket du kan låna.

Hur lång tid tar det tills jag får lånet utbetalt?

Normalt får du pengarna på ditt konto i en annan bank inom en eller två bankdagar från att vi tagit emot din ansökan och godkänt alla dokument. Om du önskar snabbare överföring av pengarna ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

Vilka kriterier måste jag uppfylla för att få ett lån?

För att få ett lån:

  • Du får inte ha några betalningsanmärkningar eller utmätningsskulder.
  • Du måste vara över 23 år, men inte äldre än 70 år.
  • Du måste ha bott i Sverige i minst tre år.
  • Din minimuminkomst måste vara minst 15 000 kronor i månaden.
  • Du måste ha tillräcklig återbetalningsförmåga för att kunna betala de månatliga avbetalningarna på ditt lån.
Vad kan jag använda lånet till?

Du kan använda lånet till precis vad du vill. Många använder ett personlån till renovering, annan till finansiering, bil- eller båtköp och allmänt bruk. Vi kräver inte att få veta vad du använder lånet till.

Måste jag berätta vad jag ska använda lånet till?

Nej, vi kräver inte att få veta vad du använder lånet till.

Hur går ansökningsprocessen till?

Du fyller i en låneansökan på nätet och får genast veta hur mycket du kan låna. Låneerbjudandet är inte bindande, du godkänner lånet först då du skriver under lånedokumenten elektroniskt. Vi går igenom ditt ärende och betalar ut lånet omedelbart om de angivna uppgifterna är korrekta. 

Du kan även ringa vår kundtjänst som hjälper dig att fylla i ansökan.

Hur mycket kan jag låna?

Du kan låna från 10 000 kronor till 500 000 kronor. Se här hur mycket du kan låna. Vi gör en individuell bedömning av hur mycket du kan låna. Om du lägger till en medsökande kan denne styrka din ansökan och du kan eventuellt få ett högre lånebelopp än om du ansöker om lånet ensam.

Hur laddar jag upp dokumenten till min ansökan?

Det är möjligt att ladda upp nödvändiga dokument till låneansökan. Om du får ditt lönekvitto elektroniskt i pdf-format kan du använda det i din ansökan. Kom ihåg att vi inte kan öppna lösenordsskyddade dokument. Du kan även spara pdf-dokumentet i bildformat och skicka det till oss. Om du inte har elektroniska dokument kan du skanna eller ta en bild på dem och skicka in dem. Se till att kvaliteten är bra så att dokumenten är lättlästa.

Om du har frågor kring elektronisk signering eller uppladdningen av dokument, ber vi dig kontakta oss så hjälper vi dig genom processen.

Vad betyder ett preliminärt låneerbjudande?

Det preliminära låneerbjudandet grundar sig på de uppgifter som du gett. Om uppgifterna skiljer sig från de som dokumenterats kan vi ge dig ett nytt erbjudande eller avslå din ansökan helt.

Har dokumenten som jag skickat tagits emot?

Om du har laddat upp dokumenten i ansökan har vi tagit emot dem. Om du är osäker på detta kan du kontakta oss genom att ringa 08 509 285 00 eller e-posta till kundservice@brabank.se

Kan jag ansöka om lån med en medsökande?

Ja, det är enkelt att lägga till en medsökande till ditt lån. En medsökande kan vara sambo eller make/maka som är registrerad på samma adress som du. Medsökanden måste uppfylla samma kriterier som huvudsökanden för att lånet ska kunna beviljas.

Hur kan jag slå samman gamla lån?

Om du vill betala tillbaka flera mindre lån som du har hos andra banker, kan du enkelt sköta återbetalningen hos BRAbank.

Gör så här:
1. Fyll i låneansökan på hemsidan. 
2. Efter att lånet betalats ut kontaktar du den andra banken för att komma överens om återbetalningen.

Varför avslogs min låneansökan trots att den redan godkänts och avtalet undertecknats?

Du fick ett låneerbjudande utifrån de uppgifter du lämnat. Om uppgifterna som du gav skiljer sig från de dokumenterade kan vi avslå ansökan. Till exempel, om du inte har uppgett alla befintliga lån i din låneansökan.

Vad menas med kreditvärdighet?

Kreditvärdighet är en av metoderna som banken använder för att bedöma kundens betalningsförmåga. Metoden utnyttjar statistiska uppgifter och grundar sig på ansökningsdata, information från kreditföretag samt din betalningshistorik eller dina nuvarande betalningsvanor. Den kan bland annat ge information om:

  • sannolikheten att lånet betalas tillbaka
  • risken att lånet missbrukas
Jag har ett konsumentlån hos BRAbank, men jag vill höja lånesumman. Vad gör jag?

Om du vill höja lånebeloppet ber vi dig kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 08 509 285 00 eller per e-post på kundservice@brabank.se.

Amortering av lånet

Hur får jag mina månatliga fakturor?

Första fakturan kommer som vanligt brev i posten. Du kan beställa e-faktura eller autogiro i din internetbank när du betalar första fakturan.

Vad händer om jag inte kan betala?

Om du har betalningsproblem ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt så att vi kan hitta en lämplig lösning för dig.

Hur kan jag betala tillbaka mitt lån?

Om du vill betala tillbaka hela lånet ber vi dig kontakta vår kundtjänst. Du får då en totalsumma och ett referensnummer för återbetalningen. Det är viktigt att du kontaktar oss skriftligen per e-post så att du får rätt återbetalningssumma. Lånet blir inte återbetalt om inte hela lånesumman, inklusive räntedagar, har återbetalats.

Kan jag ändra återbetalningstiden för mitt lån?

Om du önskar förlänga återbetalningstiden ber vi dig kontakta vår kundtjänst på 08 509 285 00 eller kundservice@brabank.se.

Hur kan jag betala extra på mitt lån?

Hos oss är det enkelt. Du använder samma referensnummer och kontonummer som du vanligtvis använder för återbetalningen av lånet. Lånetiden förblir den samma, men lånesumman minskar. Då du betalar extra på ditt lån täcker betalningen först fakturan som förfaller. Därefter registreras den extra inbetalningen som en extra avbetalning på lånet.

Elektronisk inloggning

Hur får jag mina inloggningsuppgifter?

Du får dina inloggningsuppgifter från din bank. Du kan använda inloggningsuppgifterna för att skriva under dokument hos andra banker.

Kan jag använda inloggningsuppgifter från andra banker?

Ja, inloggningsuppgifterna kan användas hos alla banker. Du använder inloggningsuppgifterna och koderna på samma sätt som hos din egen bank.

BRA Mastercard

Vem kan få ett BRA Mastercard?
Följande krav gäller för att få ett BRA Mastercard:
  • Du har fyllt 20 år
  • Du har inga betalningsanmärkningar
  • Du har en årsinkomst på minst 150 000 kr
  • Du har ett svenskt personnummer och är bosatt i Sverige
  • Du har god kreditvärdighet. Detta påverkas bland annat av betalningsanmärkningar, men också av om du har flera aktiva krediter. Det kan också påverkas av att du har sökt om flera krediter under det senaste året.
Vad kostar det att använda kortet?

Det kostar ingenting att använda kortet när du handlar. Det är 0 kr i Årsavgift första året, därefter 150 kr. Vi har en kontantuttagsavgift på 4 % (dock lägst 40 kr) och en valutaväxlingsavgift på 2%. Se prisbilagan för samtliga avgifter. Kom ihåg att ränta tillkommer från första dag vid överföringar eller fakturabetalningar via Mina Sidor.

Hur lång tid tar det att få mitt nya kort?

Vi producerar och skickar ditt kort så att du har det i brevlådan inom 4-7 dagar.

Din PIN-kod hittar du enkelt på dina sidor här på BRAbank. Klicka på "Logga in" uppe i det högra hörnet. Logga in med ditt BankID. Klicka sedan på ”Konto” och ”Hämta PIN-kod”. Följ därefter anvisningarna.

Vad kan vara orsaken till att jag har fått avslag på min ansökan om kreditkort?

Orsaken till ett avslag kan bero på flera olika faktorer. Det utförs alltid en samlad kreditbedömning för att säkerställa betalningsförmåga på våra kunder. I samband med detta inhämtas information från Bisnode och sammanställs med den information du angivit i ansökan. Kreditvärderingsmodellerna är automatiska och tar med den information som finns tillgängliga vid ansökantillfället.

Hur tjänar jag bonuspoäng?

Med BRA Mastercard samlar du bonuspoäng på alla dina köp. Du kan använda bonuspoängen för att betala resor eller andra tjänster hos BRA. Kontantuttag, banköverföring och räkningsbetalning ger inte bonuspoäng. Bonuspoängen är giltiga från det året du genomför köpet + 2 år. Håll koll på när dina poäng löper ut på https://www.flygbra.se/lojalitetsprogram

Hur bokar jag min gratis flygresa med BRA?

Din voucher blir tillgänglig 7 dagar efter att din ansökan om BRA Mastercard är godkänd. Voucheren läggs in på Mina Sidor på BRAbank. Du bokar biljetten hos BRA på följande länk: flygbra.se/brabank

Hur många poäng får jag?

Du får 10 poäng per 100 kr som du betalar för. Ett exempel är; du betalar 1000 kr och får då 100 poäng att använda hos flygbolaget BRA och deras samarbetspartners.

När får jag poängen?

Poängen överförs i slutet av varje månad i samband med faktureringen. Du kan därför kontrollera dina aktuella poäng på www.flygbra.se.

Hur länge är poängen giltiga?

Poängen är giltiga i 3 år. Om du har tjänat in poäng i augusti 2016 försvinner de därför i augusti 2019 om du inte har använt de.

BRA Mastercard - Faktura, överföring och betalning

När börjar jag betala räntan?

Varje månad får du en faktura som visar utnyttjat saldo, transaktioner och en översikt av var och när du har använt ditt BRA Mastercard. Räntan beräknas sedan från förfallodatum på det belopp som du väljer att inte betala.

Kan jag bestämma vilket belopp jag ska betala av varje månad?

Du kommer alltid att aviseras för det lägsta beloppet att betala, det vill säga 3% av din totala skuld. Det lägsta belopp som aviseras är 150 kr. Du kan alltid välja att betala ett högre belopp än minimumbeloppet.

Hur betalar jag en faktura med mitt BRA Mastercard?

Du kan när som helst göra en överföring eller betala en räkning från ditt BRA Mastercard. Överföringen eller betalningen kan inte överskrida tillgängligt saldo. Beloppet registreras på mottagarens konto inom en till två arbetsdagar.


Om du vill göra en betalning/överföring kan du logga in på Mina Sidor och välja "BRA Mastercard" och Betala och Överföra. Vid betalning och överföring löper räntan från första dag tills beloppet har återbetalas.

Erbjuder ni betalningsfria månader?

Vi erbjuder tyvärr inte betalningsfria månader. Minimumbeloppet om 150 kr ska alltid betalas.

Kan jag föra över pengar från mitt BRA Mastercard till min till konto i annan bank?

Ja, du kan göra en saldoöverföring från ditt BRA Mastercard till konto som du har i annan bank. Logga in på www.brabank.se och följ instruktioner för överföring.

Kostar det något att betala räkningar eller föra över pengar till ett annat konto med mitt BRA Mastercard?

Du kan använda din kredit hos oss för att föra över pengar till ett annat bankkonto, eller för att betala eventuella räkningar. Vi vill informera om att liknande överföringar räknas som kontantuttag. Ränta tillkommer från första dag vid överföringar eller fakturabetalningar med ditt BRA Mastercard.

Hur betalar jag till mitt BRA Mastercard?

Du använder samma betalningsinformation som du skulle gjort vid inbetalning av en faktura. Du hittar betalningsinformationen till ditt BRA Mastercard på din faktura.

Betalningsinformationen ändras inte från månad till månad, så du kan utföra en inbetalning till kreditkortet när som helst med samma uppgifter. Du får alltid en faktura med information såsom bokförda transaktioner och totalt utestående belopp i mitten av varje månad. Du måste betala det belopp som visas som: Lägsta belopp att betala.

Om du önskar att betala av hela din skuld på ditt BRA Mastercard, så hittar du ditt utestående saldo efter Total skuld denna period. Du betalar på samma sätt med samma betalningsinformation som beskrivet ovan.

Hur betalar jag över internet?

Du handlar säkert på internet med ditt BRA Mastercard och ditt kort är anslutet till Mastercard SecureCode . Det finns olika säkerhetsnivåer på olika butiker på internet. Vissa av dessa butiker kräver att du identifierar dig med ditt BankID för att fullföra en betalning. Hos andra butiker räcker det att du uppger ditt kortnummer, giltighetsdatum och CVC/CVV kod. Denna tresiffriga kod hittar du i signaturfältet på baksidan av kortet.

Hur avläser jag min faktura?

På din faktura kan du alltid se följande uppgifter:

  • Din kreditgräns.
  • Belopp kvar att utnyttja: Det belopp som finns kvar att utnyttja per fakturadatum.
  • Periodens inbetalningar: Visar hur mycket du har betalat in för att täcka skulden för föregående fakturan.
  • Summa transaktioner: Visar det totala belopp som du har använt under den aktuella fakturaperioden på ditt BRA Mastercard.
  • Total skuld denna period: Visar din totala skuld per dags datum.
  • Lägsta belopp att betala: Visar ett angivet belopp som du måste betala för att fakturan ska registreras som betald. Betalar du ett lägre belopp påförs en påminnelseavgift på 70 kr.

Du får alltid en faktura i mitten av månaden med förfallodatum den sista vardagen varje månad. Fakturan avser köp som har bokförts från den 15:e föregående månad till den 15:e i den nuvarande månaden.

Hur hittar jag min betalningsinformation?

Vårt bankgironummer är 511-9748. Du kan hitta ditt OCR-nummer till ditt kreditkort i din internetbank. Klicka på "Logga in" uppe i det högra hörnet. Logga in med ditt BankID. Klicka sedan på ”Konto” och ”Kontoöversikt”. Du får då upp en översikt där ditt kort framkommer med saldo. Du kan se tre prickar till höger om kontoinformationen. Klicka på där, och sedan på ”Kontovillkor”. Du får då upp en sida där ditt OCR-nummer framkommer.

Du hittar också denna betalningsinformation på din faktura, som vi sänder hem i mitten av varje månad. Ditt OCR-nummer ändras aldrig.

Ändras OCR-numret på varje faktura?

Du har samma OCR-nummer på varje faktura och inbetalning som du gör till ditt BRA Mastercard. Du hittar ditt OCR-nummer under kontovillkor efter du loggat in på Mina Sidor.

Vad är fakturaperioden på mitt BRA Mastercard?

Du mottar en faktura i mitten av varje månad med förfallodatum den sista vardagen i månaden. Denna faktura avser samtliga transaktioner som har utförts mellan den 15:e föregående månad fram till den 15:e den nuvarande månaden.

Vad är E-faktura? Hur går jag tillväga om jag vill få mina fakturor digitalt?

E-faktura är en form av elektroniskt dokument. Den ersätter den fysiska fakturan som du annars får hemskickad till din brevlåda. Du kommer alltid att aviseras för ditt lägsta belopp att betala, det vill säga 3% av din totala skuld. Du kan själv ändra detta belopp innan du godkänner din e-faktura, om du önskar att betala in ett större belopp. Om du väljer att upprätta ett E-fakturaavtal, försvinner också aviavgiften om 45 kr.

Kan jag betala via autogiro?

Vi erbjuder tyvärr inte autogiro.

En biluthyrningsfirma/ett hotell reserverade ett belopp på mitt konto, innan själva avräkningen skedde. Får de göra så?

Ja. Orsaken är att biluthyrningsföretag gärna vill säkerställa att den som hyr bilen verkligen kan betala när återlämning sker. Motsvarande gäller i samband med hotellbokningar, där du riskerar att bli belastad för rummet även om du inte dyker upp. Du bör därför alltid fråga hotellet om hur lång tid i förväg du måste avboka rummet för att du inte ska bli debiterad.

Kan jag få min faktura på mail?

Vi erbjuder tyvärr inte den här tjänsten. Du kan välja mellan att motta en pappersfaktura direkt i din brevlåda, eller så kan du upprätta ett E-fakturavtal i din vanliga bank.

BRA Mastercard - Saldo och kredit

Hur tar jag reda på saldot på mitt BRA Mastercard?

Du får en faktura med utförda transaktioner samt ditt saldo varje månad. Du kan också se sådan information på www.brabank.se eller i vår app.

Vad är den maximala kreditgränsen och hur avgörs den?

Vi sätter alltid en rimlig kreditgräns efter en evaluering av din ekonomiska situation och vad som framkommer av en kreditprövning. Maxgränsen avgörs efter förbestämda algoritmer som bedömmer din kreditvärdighet och ekonomiska historik.

Hur mycket betalar jag i ränta för den kredit som jag har utnyttjat?

Du hittar alltid den aktuella årsräntan när du loggar in på www.brabank.se under kontovillkor.

Kortanvändning

Hur får jag ett nytt kort?

Du kan beställa ett nytt kort genom att ringa till oss på kundservice, på telefon 08 509 28 500.

Hur fungerar betal - och kreditkort?

Skillnaden på ett kreditkort och ett kontokort är att du mottar en faktura varje månad för utförda betalningar, istället för att köpet dras direkt från ditt bankkonto. Du kan se samtliga utförda köp och uttag för den senaste perioden, då de redovisas på fakturan. Du kan sedan välja om du önskar att betala av hela beloppet med en gång, eller om du vill dela upp din betalning. Om du väljer att dela upp betalningen, så tillkommer en avtalad ränta på den kvarstående krediten. Om du betalar av hela beloppet så betalar du inget utöver den utnyttjade krediten.

Vad är räntefri kredit?

Du har upptill 45 räntefria dagar på ditt BRA Mastercard. Det innebär att du har en räntefri kreditperiod fram till att din faktura förfaller.

Fungerar BRA Mastercard utomlands?

De allra flesta länderna godkänner kortbetalningar med ditt BRA Mastercard. Information om vart du kan hitta säkra betalningsautomater finns på Mastercards hemsida. För att du ska känna dig säker på att du kan använda ditt kort i din destination rekommenderar vi att du kontaktar din resebyrå, alternativt ambassaden/konsulatet, för att kontrollera detta.

Är det bäst att betala med lokal valuta eller med svenska kronor när jag är utomlands?

Du bör alltid betala i lokal valuta där detta erbjuds. Du undviker därmed eventuella kursskillnader som kan leda till onödiga kostnader.

Mitt kort fungerar inte alltid. Vad är felet?

Det kan finnas flera olika orsaker till att ett kort inte fungerar i en butik. Det kan bland annat bero på tillfälliga tekniska problem som gör att butiken inte får information om kortet är giltigt, om det är spärrat eller om du inte har tillgänglig kredit kvar. Vanligt är också att man slagit in fel pinkod eller kortnummer vid internetköp. För att få information om ditt kort kan du antingen logga in på www.brabank.se, eller ringa till kundservice på 08 - 509 28 500.

Mitt BRA Mastercards giltighetstid går snart ut. Behöver jag göra något för att få ett nytt?

Vi skickar automatiskt ut ett nytt kort till dig. Det sker cirka två veckor innan giltighetstiden på ditt nuvarande kort har gått ut. Vi kontrollerar också om ditt medlemskap i BRA Vänner har uppdaterats för att säkerställa att du får hem rätt kort i brevlådan.

Hur fungerar kontaktlös betalning?

Kontaktlös betalning är ett betalningssätt där du enbart lägger ditt kort på betalningsterminalen för att transaktionen ska utföras. Du behöver inte skriva in din kod.

Det är enbart möjligt att utföra kontaktlösa betalningar på de terminaler som godtar detta. 

Per dags datum är det begränsat med butiker som godkänner kontaktlös betalning. Beloppsgränsen för kontaktlösa köp är 200 kr, med en maxgräns på 1000. Därefter måste du utföra en betalning med pinkod för att på nytt aktivera kontaktlös betalning.

Mitt kort fungerade inte på en spelsida, varför inte?

BRAbank godkänner inte transaktioner som utförs hos bland annat spelsidor på grund av interna policyregler.

BRA Mastercard - Säkerhet

Hur spärrar jag mitt kort?

Du kan enkelt spärra ditt kort på egen hand genom att logga in i din internetbank. Klicka på Logga in uppe i det högra hörnet. Klicka sedan på Konton och Kortöversikt. Du får då se ditt Mastercard konto. Klicka på knappen "Spärra" och följ sedan instruktionerna.

Du kan också ringa in till oss dygnet runt på telefon 08 509 28 500.

Det är viktigt att du spärrar ditt kort så fort som möjligt för att stoppa eventuella bedrägliga transaktioner.

Kan jag ha en regionspärr på mitt kort?

Vi på BRAbank har valt att inte sätta regionspärrar på våra kreditkort. Vi övervakar istället samtliga transaktioner och kontaktar våra kunder om vi fattar misstanke om missbruk.

Jag har glömt min PIN-kod, vad gör jag?

Du kan hitta din PIN-kod i din internetbank. Klicka på "Logga in" uppe i det högra hörnet. Logga in med ditt BankID. Klicka sedan på ”Konto” och ”Hämta PIN-kod”. Följ därefter anvisningarna.

Kan jag välja PIN?

Ja, vid ansökan kan du också välja din egen PIN-kod. Om du inte kommer ihåg din PIN-kod, eller om du inte valde en, så kan du hitta din PIN-kod på dina sidor i internetbanken. Klicka på "Konto" och sedan "Hämta PIN-kod".

Vad är BankID?

BankID är en form av elektronisk legitimation som används på Internet. Den motsvarar din fysiska ID-handling, som är i form av pass, körkort eller nationellt ID-kort. Det är med BankID som du identifierar dig själv vid ansökan om konto hos oss, men det är också med hjälp av denna som du loggar dig in på Mina sidor. Där kan du bland annat se dina transaktioner, saldo och så vidare. För mer utförlig information hänvisar vi dig till www.bankid.com

Hur skaffar jag BankID?

Det finns olika former av BankID. Det är bland annat en fil som du kan ladda ned från din internetbank till din dator. Det finns också Mobilt BankID, som är en applikation för mobiltelefoner och surfplattor. Med Mobilt BankID kan du legitimera dig och signera dokument elektroniskt. Det innehåller uppgifter som ditt namn och ditt personnummer. Du får själv välja ditt lösenord eller PIN-kod. Kom ihåg att detta är känsliga uppgifter som inte bör delas med någon annan, även familjemedlemmar.

Varför måste jag gå via Mina Sidor för att sända meddelanden med känslig/personlig information?

Allt som rör dig och dina konton i banken faller under banksekretess. Detta är en lagstiftning som innebär att ingen utom du själv får begära ut information om ditt engagemang i banken. Därför kräver vi att du legitimerar dig för att få ta del av kontospecifik information. Det gör du genom att logga in på Mina sidor.

Vad är CVC/CVV?

CVC/CVV är en tresiffrig kod som finns tryckt på signaturpanelen på baksidan av ditt kort. Du måste ofta uppge denna kod vid köp över internet. Detta är av säkerhetsskäl.

Vad är Phishing?

Phishing är en form av bedrägeri som har växt i samband med digitaliseringen av olika betalningsmedel. Ett sådant bedrägeriförsök innebär att någon försöker komma över ditt kortnummer och koder genom att utge sig för att vara från en känd aktör. Det kan vara lätt att falla för ett sådant bedrägeri då bedragarna har undersökt hur den sagda aktören beter och uttrycker sig. Det är viktigt att känna till att vi på BRAbank aldrig begär in uppgifter så som kortnummer eller koder via e-post eller telefon.

Vad är Skimming?

Skimming är en annan form av bedrägeri, där bedragarna kopierar den information som finns på magnetremsan på ditt kort. Detta är för att kunna tillverka ett falskt kort. Av säkerhetsmässiga orsaker har BRAbank därför valt inte tillåta köp med magnetremsa där chip finns som alternativ.

Jag har blivit kontaktad av BRAbank där ni anger att ni söker mig med anledning av misstänkta transaktioner på mitt kreditkort. Vad innebär detta?

Det här innebär att någon hos oss på BRAbank har försökt nå dig gällande misstänkta transaktioner på ditt kort. Vi har tillfälligt spärrat ditt kort och ber dig därför kontakta oss på det angivna telefonnumret för att bekräfta spärren eller låsa upp ditt kort.

Ingår det några försäkringar i mitt BRA Mastercard?
  • Reseförsäkring och avbeställningsskydd
  • Självriskskydd när du hyr bil utomlands
  • Internet- och Allriskförsäkring

Du hittar alla villkor på www.brabank.se.

BRA Mastercard - Reklamation av köp

Finns det en tidsgräns för reklamation?

Du ska alltid reklamera ett köp/uttag så snabbt som möjligt efter att det har skett en felaktig eller obehörig transaktion, med hänvisning till våra kortvillkor. Konsumentköplagen visar att reklamationer skall utföras inom skälig tid från det att ett fel har upptäckts. Skälig tid anses vara inom två månader.

Vad händer efter att jag har sänt in min reklamation?

Vi skickar en skriftlig bekräftelse till dig när vi mottar din reklamation. Under handläggningstiden kommer vi att tillfälligt korrigera ditt konto. Beroende på ärendets natur kan handläggningstiden ta allt från 1 vecka upp till 6 månader. När vår utredning är klar så kommer vi på nytt att skicka ett skriftligt besked till dig om din reklamation har blivit godkänd eller ej.

Personuppgifter

Behöver jag anmäla till BRAbank att jag har flyttat och adressändrat?

Vi har automatisk uppdatering av våra system en gång i veckan mot folkbokföringen. Om du har adressändrat genom Skatteverket behöver du därför inte kontakta oss.

Jag kommer under en begränsad tid att på bo på en annan adress. Kan jag ändra min adress hos BRAbank för att kunna hålla mig uppdaterat?

Om du vill försäkra dig om att du får dina fakturor som du ska, rekommenderar vi att du sätter upp e-fakturaavtal i din hembank. Då får du god kontroll över dina fakturor och du slipper månadsavgiften. Om du bara vill ändra din adress tillfälligt så kan du göra det genom att logga in på www.brabank.se. Sänd oss därefter ett direktmeddelande i banken där du uppger tidsrymd och den nya adressen. Detta uppdaterar sedan kundservice åt dig.